Permalänk

Sluta med nikotin utan abstinens.

Halloj. Tänkte dela med mig av min "slutasnusahistoria".

Det var min farsa som inspirerade mig när han slutade snusa efter 30 år typ. Han blandade ut lössnusen med havre eller risgryn. Så han spädde successivt ut nikotinhalten tills han bara hade havregryn i dosan. Han har fortfarande inte fått ett enda återfall. Men han bar runt på en dosa med havregryn i ett år typ.

10 år senare medförde diverse olika orsaker att jag bestämde mig för att göra ett allvarligt försök att bli av med nikotinet. Men havregrynet fungerade inte för mig av någon anledning. Blev bara äckligt i dosan och munnen.
Men så snubblade jag över nikotinfritt lössnus på nätet : https://www.snusbolaget.se/xqs/xqs-los-nikotinfritt-snus . Så jag beställde en låda och använde det till att späda ut snusen. Gick direkt ner till 50/50, så lite darrig var jag första dygnet, men inget som var svårt att stå ut med. En månad senare var jag nere på 100% nikotinfritt. Ingen abstinens som helst.

Fick ett återfall under coronan dock eftersom det inte gick att få tag på det nikotinfria snuset. För som andra skrivit här, att ha nått under läppen går nästan inte sluta med. Så nu gör jag proceduren en andra gång. Nere på fjärdedel nikotinsnus efter två veckor. Går hur fint som helst.

Andra intressanta fakta: Jag märkte en del förändringar under första året utan nikotin. Som en ökad blodcirkulation i kroppen. (behöver inte dra på handskar förrän det är en bit under nollan nu för tiden). Känsligare smaksinne, njuter fan så mycket mer av god mat. Dock märker jag dålig smak lättare också, så jag har blivit kräsen.

Xqs kan vara lite stygg mot tandköttet. Men om man blandar och förvarar snusblandningen i en lufttät plastlåda i kylskåpet, som man sedan fyller på sin dosa ifrån. Så blir det betydligt bättre. Snusspruta är heller inte så bra för då packas det hårt och blir jobbigt igen.

Den har en ok smak och doft. Lite åt russinhållet. lös Grovsnus verkar bäst att blanda med rent konsistentmässigt. General fungerar ok också. Men väldigt fina lössnusar som är mer lerliknande är svårt att blanda ut jämt med det nikotinfria. Det klumpar sig ojämnt då.

Permalänk
Medlem

Men... Varför?

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men... Varför?

.

Det kostar både en slant att vara beroende och det gynnar din hälsa att sluta :)?

Permalänk
Medlem

Jag har slutat två tre gånger senaste åren, men blir alltid sugen igen efter ett tag, om man är utråkad eller är på jobbet när kollegorna slutar osv frågan är om man verkligen vill haha...Men det är svårt... Slutat med stark snus iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Snusfri

9 månader snusfri nu, visst får man ett "skulle vara fint med en snus nu" ibland, men det försvinner lika fort som det kom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Snusfri dag 5

Kan berätta att jag bytta endast 4st t-shirts inatt och att täcket/kudden har blivit små fuktiga men inte dyngsura.
Vaknade endast några få gånger och med detta sagt har jag sovit otroligt bra givet omständigheterna.

Det värsta är 3-4 dagarna för mig. Är alltid spänd och kort stubin som fan. Svettningar har jag inte haft. Sedan droppar det sakta och efter två veckor är det mesta borta. Jag tycker att det är som svårast när abstinensen är låg och man inte aktivt måste kämpa mot den som man måste när den är stark och påtaglig. Den är mer sneaky då.

GL HF!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

123 månader tobaksfri idag, efter att ha snusat i 14 år och rökt i 10 år.
Bästa tipset är rå lök och en kanna vatten alltid tillhands.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Men... Varför?

.

Hjärtat! Jag snusar fortfarande, men jag vet att det påverkar hjärtat negativt. Slutat med koffein i alla fall. 6-10 burkar energidryck om dagen blev det lätt innan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Den 25 december 2020 var tanken att jag skulle skriva i denna tråd. Men jag glömde bort det. Så jag skriver nu, såhär 10 mån senare, att den 24 december klockan 23 tog jag min sista snus. Och nu 10 mån snusfri efter 17 års snusande! Förbaskat stolt över mig själv!

Under dessa 17 år har jag försökt sluta snusa 5-6 ggr tidigare. Alla ggr har slutat exakt likadant, att jag gett upp efter 3-4 veckor när hjärnspökena börja komma. Min fru och folk runt mig sa att man måste verkligen vilja sluta snusa för att lyckas. Jag svarade att jag ville ju verkligen men det gick inte. Men nu förstår jag att man VERKLIGEN MÅSTE VILJA sluta snusa. Vilket jag ville denna gång. 2017 när min dotter föddes hade jag lovat sluta snusa men kom givetvis med massa undanflykter när det väl gällde. Samma sak när sonen föddes 2019. Men under 2020 började jag få en känsla att jag skulle hålla det jag lovar. Även en känsla av jag vill sluta snusa. Hade en snus inne hela tiden förutom när jag åt eller sov. 1 dosa portion om dagen. Ibland två i samtidigt. Jag kände inte den här goda smaken längre. Förutom på morgonen, med en kaffe till. Annars hade man ju snus inne konstant så smaklökarna fick ju aldrig vara utan smaken för att längta efter den i princip.

Känslan att jag ville sluta snusa växte sig bara starkare. Att snus bara var något onödigt. Då kände jag att nu får det va nog och jag bestämde mig för att på julafton, av alla dagar, ska jag sluta under julledigheten. Sagt och gjort så tog jag sista snusen på julaftonskvällen. Märkte en stor skillnad denna gång mot alla andra gånger. Att även om det var jobbigt, så gick det mycket lättare än de andra ggr. Förmodligen för att jag VERKLIGEN VILLE sluta snusa. När jag passerade den jobbiga gränsen 3-4 veckor som jag tidigare misslyckades vid, kände jag mig stark. Att klarar jag detta klarar jag allt! Så jag kände att jag tar tag i vikten också, få bort dom här ca 15kg övervikt jag haft i många år. Så jag plockade bort alla godsaker och började promenera. Detta ledde till ett intresse för träning igen. Och jag började styrketräna igen vilket jag inte gjort på 10 år.

Nu 10 mån senare så är jag inte bara snusfri. Jag är 16kg lättare, med mer muskler än fett på kroppen. Ett bättre självförtroende och en bättre hälsa! En mer ork att leka med barnen också. Så snuset fick mig även att ändra livsstil. Och jag känner absolut inget sug att ta en snus och har inte gjort det heller på många månader

Wow, bra jobbat! Som du säger så klarar man av en sak man tycker är svårt, så får man lite momentum och nästa svåra sak (i detta fallet träning) ska psykologiskt inte vara lika svårt, även om det såklart inte är "a walk in the park" (pun intended).

Jag rökte för 15 år sedan, slutade efter några år då jag kände att det verkligen var äckligt. Men då gick jag över till snus. För strax över tre år sedan började jag med nikotin-pouches istället för att bli av med tobaken och de nackdelar de har. Dock är jag fortfarande beroende av nikotinet. Vet att det är svårt att sluta om man verkligen inte vill, så jag har inte gjort något försök på det.

Folk har jämfört att sluta snusa kan vara svårare än att gå av opiater/opioider (heroin, starka smärtstillande) och jag tror dem, så länge man inte skjutit heroin dagligen 24/7 i 25 år liksom, och inte får hjälp via vården med avtrappning och så vidare.

Återigen bra jobbat!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Jag har snusat i ca 10 år mer eller mindre. De senaste två åren har jag snusat ca en dosa/dag. Jag har nu varit snusfri i ca tre veckor.
Det som gjorde att jag slutade var att jag mådde så dåligt av det. I och med Corona så började jag jobba hemma vilket också innebar allt mer stillasittande, mer intag av socker/kolhydrater och mer snusande.
Detta har resulterat i trötthet, orkeslöshet, huvudvärk m.m.

Jag slutade först med socker/kolhydrater för ca en månad sedan och sedan slutade jag snusa för ca tre veckor sedan.
De första två veckorna hade jag konstant huvudvärk och illamående men nu mår jag hur bra som helst.
Jag tog även hjälp av en bok som heter snusfri som finns på Storytel.
Visst blir jag sugen på en snus ibland men försöker då tänka på hur dåligt jag mådde för en månad sedan så brukar det hjälpa.

Lycka till alla som vill och har slutat snusa!

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Medlem

Jag slutade snusa i februari i samband med en artärblödingen i huvudet som gjorde att jag inte kunde snusa. Jag hade då snusat i stort sett dagligen i 20 år. Vid tillfället jag slutade konsumerade jag ca en dosa om dagen och under åren har dagskonsumtionen varierat men var som störst på ca två dosor om dagen när jag pluggade på universitet. Jag kände ingen större abstinens när jag slutade utan det var främst i några veckors tid efteråt som jag kände att något saknades efter att ha ätit mat alternativt druckit en kopp kaffe.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant hur våra kroppar reagerar på att sluta snusa. Vissa verkar lida något enormt och andra knappt märka av det. Jag undrar vad det beror på.

Jag är av den senare att jag blir mest sugen på godis (vilket jag annars typ aldrig äter) under en period när jag har slutat. Lät mig själv äta på tok för mycket godis i 2 veckor efter att jag slutade, sedan fick jag skärpa till mig och sluta med det också.
(Skälet att jag slutade för någon månad sedan är att vi har en liten bebis och det kändes lite äckligt att ge henne en puss i pannan när jag hade en snus inne)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag tycker det är intressant hur våra kroppar reagerar på att sluta snusa. Vissa verkar lida något enormt och andra knappt märka av det. Jag undrar vad det beror på.

Jag är av den senare att jag blir mest sugen på godis (vilket jag annars typ aldrig äter) under en period när jag har slutat. Lät mig själv äta på tok för mycket godis i 2 veckor efter att jag slutade, sedan fick jag skärpa till mig och sluta med det också.
(Skälet att jag slutade för någon månad sedan är att vi har en liten bebis och det kändes lite äckligt att ge henne en puss i pannan när jag hade en snus inne)

Det är ju exakt därför vissa fastnar i heroin och inte andra, eller alkohol, eller fetma, eller vad som helst. Alla är olika, belöningssystemen i hjärnan ser olika ut, och konsekvenserna blir inte alls samma för alla. Därför en sån här tråd är bra för att visa bredden på vad som upplevs och att det inte är lika för alla. Så är det ju även med mer aktuella saker som covid, tror det var ca 20% som inte ens får feber, 40% har ingen hosta, ... de flesta sakerna vi upplever är inte samma som personen brevid

Permalänk

Ta agmatine

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju exakt därför vissa fastnar i heroin och inte andra, eller alkohol, eller fetma, eller vad som helst. Alla är olika, belöningssystemen i hjärnan ser olika ut, och konsekvenserna blir inte alls samma för alla. Därför en sån här tråd är bra för att visa bredden på vad som upplevs och att det inte är lika för alla. Så är det ju även med mer aktuella saker som covid, tror det var ca 20% som inte ens får feber, 40% har ingen hosta, ... de flesta sakerna vi upplever är inte samma som personen brevid

Absolut, men varför? Varför person A inte får några fysiska besvär av att sluta medan person B får kallsvettningar, blir grinig, osv. Och svaret jag söker är inte "vi är olika" - för det fattar jag, det jag menar är på vilket sätt är vi fysiskt olika? Vad driver kroppen (mer specifikt hjärnan mest troligt) att slå bakut, osv. Finns säkert massor av forskning (jag får googla, men om någon har tips så vore det välkommet).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

9 månader snusfri nu, visst får man ett "skulle vara fint med en snus nu" ibland, men det försvinner lika fort som det kom.

Grattis! Själv varit snusfri nu i snart 3 år (inte tagit en enda snusjävel!!). Jag brukar säga när den känslan kommer att "tanken av att ta en snus är mycket mer najs än att faktiskt ta den".

Svårast för mig är fortfarande de stora snus-kylarna på Circle K, iskall snus mmm.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Absolut, men varför? Varför person A inte får några fysiska besvär av att sluta medan person B får kallsvettningar, blir grinig, osv. Och svaret jag söker är inte "vi är olika" - för det fattar jag, det jag menar är på vilket sätt är vi fysiskt olika? Vad driver kroppen (mer specifikt hjärnan mest troligt) att slå bakut, osv. Finns säkert massor av forskning (jag får googla, men om någon har tips så vore det välkommet).

Jag har tyvärr inte någon djupare info. Men en knarkare som hälsade på klassen i högstadiet sa att han fungerade bra så länge han knarkade något, han kunde byta substanser utan större problem. Någon forskning som rapporterats om är väl att vissa helt enkelt har mycket lättare att fastna i beroenden av olika slag och vissa blir inte beroende alls lika lätt.

Men det kan ju bero på allt från kemi i hjärnan, gener, uppväxt, miljö, kompisar, ...

Tror inte svaren är enkla i något av fallen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Nu är inte jag en PT.

Innan var jag expert på att skjuta på grejer, jag ställde mig bara frågan; varför?

Varför går jag inte och tränar? - för jag orkar inte.
Varför orkar jag inte? - för att jag har ingen energi.
Varför har jag ingen energi? - för att jag äter fel, snusar och tränar inte.
Varför börjar jag inte träna, äta bättre och sluta snusa, vill jag inte orka? - jo det är klart jag vill.
Varför går du inte upp nu då? - jo jag går nu.

Fördelarna vinner över nackdelarna även om nackdelarna är den enkla vägen.

Fördelen med träning är att den blir plättlätt med tiden - men man får ju aldrig veta det om man inte är comitted liksom… svårt att förklara… men ställer jag frågan varför till mig själv så mynnar det alltid ut i samma svar. Man mår så fruktansvärt mycket bättre av träning, det går inte att förklara, det måste upplevas för att man ska förstå…

Bra poänger, jag resonerar ungefär likadant. Man kan säga att det urartade sig 2020 med hemarbetsplats. Det gick ibland nästan en hel vecka innan jag gick ut för att handa mat. Hade dåligt med energi (vilket jag till viss del fortfarande har av anledningar). För egen del har den viktigaste steget varit att börja röra på mig mer.

Jag ställer inte frågan om jag vill gå ut och springa. Det finns alltid anledningar och ursäkter jag kan hitta på för att slippa göra det. Istället resonerar jag "jag vill inte men jag gör det ändå". Utan att fundera mer på det tar jag på mig löparskorna och går ut och springer. Efteråt känns det så mycket bättre, istället för att vara slö hela eftermiddagen så är jag pigg och fokuserad.

Man ska se på träning på liknande sätt som med mat. Man behöver äta varje dag för att orka, man behöver även röra på sig för att orka.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Jag snusar inte eller röker inte och har aldrig gjort heller, jag uppmuntrar alla att sluta med det. Finns noll mening med att hålla på med det i den omfattningen dom flesta (alla?) gör det. dvs stort sett konstant varje dag.
Jag dricker iofs alkohol men det är typ 1 öl i bastun 1/2ggr i veckan. Är det vardag blir det alkoholfri, kan inte påstå att jag har nått problem eller beroende av alkohol.

Keep up the good work ni som slutar

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har försökt sluta ca 2-3 gånger och alltid åkt dit igen, kör lössnus, kan inte med portion är faktisk hellre utan snus om det inte fanns lössnus.

Det man får trösta sig med är att det finns värre vanliga saker än snus man kan trycka i sig, tex Socker och för mycket vete.
Just socker har jag slutat med så långt det går, tex sockrad yougert, Juice, massa halvfabrikatsmat som ofta innehåller imponerande mycket av varan och sockergodis, fikabröd, mycket av vanligt bröd, läsk osv. samt förstås minska på vitt ris, pasta och potatis.

Ovan var lätt att lägga om efter man fått diabetes typ 2, men sluta snusa nix supermycket svårare...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag blev beroende av att sluta snusa.

Alltid samma schema när jag slutar snusa. Dag 1-2 är jag lätt irriterad och känner otroligt sug efter en snus. Dag 3-10 så lever jag i total eufori, men fortfarande sugen på snus. Efter ungefär en månad är det relativt lätt att hantera, förutom efter lunch-kaffet osv.

Jag bestämde mig för att sluta snusa efter 15 år av snusande, men det gick så där. Den lyckan jag kände dag 3-10 gjorde att jag blev beroende av att sluta snusa i ca: 2 år och slutade snusa varje månad, men började snusa efter ungefär 14 dagar igen så jag kunde bli fysiskt beroende igen. Lyckligtvis avtog det över tid, så jag kände det var bäst att sluta helt efter ett tag.

Nu är det ungefär 10 år sedan jag slutade och jag tror inte jag känt något som helst intresse på mer än 3 år, oavsett scenario.

Permalänk
Inaktiv

Snusade i typ 25 år..slutade 2 ggr..tog upp det efter 1,5 år första gången. Andra gången lyckades....snusfri nu i 5 år typ...inga problem eller återfall.

Körde med lägsta styrkans nikotin-sugtabletter första månaden då nikotinet var största problemet men körde även nikotinfritt snus lääänge så rekommenderar att inte börja med det...samma vana men mindre dåligt.

Mår mycket bättre idag, magen i schack, tänderna vitare och har betydligt bättre kondition. Ångrar att jag inte gjorde det tidigare..framförallt idiotiskt att slänga pengar på det och sen att jag var så beroende att när jag hade slut på snus så blev allt katastrof och förstörde så många dagar.

Permalänk
Medlem

tvärtom

Försökt i flera år att bli beroende av snus, vill gå över från cigaretter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blobster:

Försökt i flera år att bli beroende av snus, vill gå över från cigaretter.

Provat vape? Har vapeat sen i våras och saknar inte cigaretter överhuvudtaget.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Har aldrig snusat men däremot rökte jag en gång i tiden, rökte i stort sett allt som gick att sätta eld på. Cigaretter, cigarrer, pipa. Hade väl ett tiotal pipor. Liten överdirft kanske att jag rökte allt som gick att sätta eld på, rökte bara tobak i alla dess former. En dag då jag mekat med bilen och körde iväg kom jag på att älsklingspipan låg på taket. Stannade och kollade men den var inte kvar så jag backade tillbaka en bit för att vända på grannens uppfart men hörde hur jag körde över något och visst, det var älsklingspipan som gått i tusen bitar.
Frustrerad och förbannad slängde jag allt annat rökbart i en papperskorg och när jag kom hem slängde jag allt jag hade hemma som gick att röka (ja, jag var hetlevrad för länge, länge sen ...). Jag var förbannad och i stort sett okontaktbar i en dryg vecka och när morsan en dag frågade om jag slutat röka funderade jag en stund och svarade att det nog verkade så.
Sen dess har jag inte rökt. Det var 46 år sedan. Däremot har jag drömt att jag rökte och vaknat och varit irriterad på mig själv innan jag förstått att det bara var en dröm.
När folk säger att de önskar att det skulle ha karaktär nog att sluta svarar jag att "det går även utan karaktär, jag har ju slutat". och så har jag citerat en bit ur Olle Adolphsons Trubbel att jag levde "ett liv i synd och utan omsorg att bli frälst, försonad med min karaktär, för jag har aldrig förmått att säga nej till någonting som helst".
Du får bara vara beredd på att vara förbannad i ett par veckor sedan är det fysiska beroendet över, i mitt fall för gott.

Permalänk
Samsung Sverige

För egen del lyckades jag kicka nikotinberoendet genom vapeing. Jag blandade mindre och mindre nikotin i e-juicen innan jag tillslut insåg att jag helt slutat blanda i nikotin. Jag gick helt enkelt runt och sög på vapen helt i onödan. Då blev det rätt lätt att sluta. Nu har jag iochförsig inte slutat helt. Visst kan jag ta ett bloss då och då för att det är gött, men nikotinbehovet är väck tack och lov.

Summasummarum, prova e-cig. Det är inte direkt hälsosamt, men mindre skadligt än rökning/snus åtmistone. Att man dessutom luktar gott, eller iallafall inte ciggarettrök gör det bara bättre

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

31år snus och rökfri, uppe i 32år i december 😜.
Mitt enda beroende är kaffe men har nog mest att göra med att man är småbarnsförälder med för lite sömn.

OT:
Tänk på era nära och kära de vill inte att ni dör i förtid pga ett beroende som är så satans dyrt dessutom.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMadMax:

31år snus och rökfri, uppe i 32år i december 😜.
Mitt enda beroende är kaffe men har nog mest att göra med att man är småbarnsförälder med för lite sömn.

OT:
Tänk på era nära och kära de vill inte att ni dör i förtid pga ett beroende som är så satans dyrt dessutom.

Bra jobbat
När det gäller nära och kära så kan jag tillägga att både snus och cigaretter luktar vidrigt. Lössnus gör att det dessutom ser ut som skit i hela käften. Sjukdomar och pris tog du upp så det behöver jag inte lägga till.
Jag har själv testat att feströka några få gånger men tycker det smakar skit så lagt ner, snus har jag aldrig tagit i min mun.

Så skönt nu när det är rökfritt på krogen och man kommer hem utan att stinka askfat.

Lycka till ni andra och hoppas ni lyckas bli snusfria.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag rökte 2-3 år medan jag pluggade och när jag slutade röka kom jag in på snus. Jag snusade länge och har av och till lyckats sluta snusa och sen fallit tillbaka. Dock har jag varit snusfri i mer än fem år nu och det är åratal sen jag kände nåt sug efter snus.

Men nu, idag, när jag såg bilden på snusdosorna på Sweclockers framsida så kom suget som en femtons käftsmäll. En blick på bilden och det gick en rysning genom hela kroppen och jag kände ett enormt sug. Det var som att hela kroppen skrek efter en prilla. Det är fan läskigt hur suget kan komma över en som en blixt från klar himmel även efter såhär lång tid.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Slutade slutet av Juli, så det blir 3.5 månader nu!

Gick ganska lätt ändå för mig, slutat med Nikotin tidigare (Rökning då) Och båda har varit ganska mild avvänjning, är väl en av dem som haft tur med just det

3 första dagarna var man inte människa dock... Kunde inte följa en film eller serie, eller konversation för den delen, öht. Var mest promenader, nikotinfritt snus i mängder och försöka överleva. Sen efter var det mest lite skarpare humör, lättretlig och rastlös några veckor.

Dock måste jag säga, vad skönt det är att vara utan skiten!!!

Så mycket positivt med att inte hålla på med det. Som detta:

- Alltid avskytt att le och visa en jävla svart påse under läppen, slipper tänka på det nu! Man kan le brett med vitare tänder utan problem

- Mycket bättre andedräkt, slipper ha folk som ryggar tillbaka av en äcklig jävla snus andedräkt som kommer i deras ansikten.

- Piggare i psyket, nikotinet för mig gör mig lite trög för det mesta, nu känner man sig mycket piggare och mer aktiv.

- Dopamin Detox! Detta var främsta anledningen till att jag slutade, innan jag slutade förknippade jag allt man skulle göra i livet med "Att ta en snus också när man gör det". Hjärnan är så fast i beroendetänket att man inte uppskattar annat i livet. Den absolut starkaste dragningen till att ta beslutet faktiskt, och det har blivit en rejäl skillnad måste jag säga.

Suget finns dock kvar fortfarande i perioder. Fyfan vad man vill bara "kunna ta en ibland" men man vet ju att det inte går..

Så till er som inte riktigt har motivationen att lägga av, tänk på det ni vinner på det! Köp en Onico dosa och kör bara Ni tackar er själva efter 1 månad